Mijn eeuwige zolderkamerhobby: de weg naar Outsole

De meeste sneakerliefhebbers kennen Outsole. Dat is een groot compliment voor ons. We hebben ‘s werelds grootste selectie van Nike Air Max1. Dat betekent dat we elke dag duizenden online bezoekers op onze website hebben. We leggen vaak uit dat Outsole voor velen meer een online sneakermuseum is dan een webshop. Voor ons is werken met sneakers een hobby die uit de hand is gelopen. Wijzelf zien Outsole niet als een serieus bedrijf, maar als een plek om van onze passie te genieten. Maar hoe is Outsole eigenlijk ontstaan? Dat beschrijf ik, Frank, in deze blog.
 
 
We hebben altijd al van sneakers gehouden. Vanaf 2005 begon ik onbewust met het verzamelen van sneakers. Sneakers werden een hobby, een passie. Via het lokale sociale medium Apeldoorner.nl kwam ik in contact met anderen met dezelfde passie. Hier kwam ik erachter dat er zoiets was als “sneakers verzamelen”. Het verzamelen van sneakers was nog relatief underground. Internationaal waren er een paar forums waar je erover kon lezen. In Nederland was er destijds het populaire medium Lacebag. Dit was voor mij een informatiebron. Zoals elke beginnende verzamelaar wilde ik steeds meer weten over sneakers.
 
Een van mijn eerste paartjes. De Nike Air Max 1 Teal, gefotografeerd door Lacebag.
 
Daar stopte ik niet, ik wilde het zelf ervaren. Dus begon ik met een zeer gevarieerde collectie. Mijn eerste Nike Air Max was de Nike Air Max 90 Red Safari. Ze waren verdomd goed. Gewoon nog een Air Max om te proberen, nu een Air Max 1. De Nike Air Max 1 Polkadot volgde. Dit was het magische moment voor mij. Ik werd verliefd. Alles wat ik wilde, was Nike Air Max.
 
Voor mij is de Overkill Studio ID in een Concord-colorway de hardste AM1. Hell yes, ik ben verliefd op dit model.
 
Dat was makkelijk. Sneakers waren niet mainstream, de vraag naar sneakers was laag. Via Marktplaats en eBay kon je gemakkelijk Nike Air Max kopen voor een paar tientjes. Zo kocht ik bijvoorbeeld een Nike Air Max 90 HOA Infrared voor €50 en later een Nike Air Max 1 Premium Hufquake nieuw in doos voor €80. Dat was nog te doen met zakgeld en een bijbaantje als vakkenvuller. Slechts een paar sneakers werden boven de retailprijs verkocht. Een Nike Air Max 1 Supreme Atmos Animal en Elephant gingen voor €180. Met uitzondering van Hyperstrikes waren de Amsterdam en BRS Powerwall de duurste Nike Air Max-sneakers met een waarde van ongeveer €300.
 
In 2009 voltooide ik de Powerwall 90’s en 1’s set.
 
Ik wilde mijn collectie uitbreiden. Dat was de droom. Alle Powerwalls, alle Atmos-releases, alle OG’s. In 2009 voegde ik het Patta-pakket toe aan mijn verlanglijstje. Dat kon ik niet betalen. Er was maar één oplossing: sneakers verkopen die niet nodig waren voor je collectie. Al snel verkocht ik bijna alles wat geen Nike Air Max was. Marktplaats was, met alle respect, destijds niet zo verschrikkelijk als nu. Verkopen ging gemakkelijk en ik had vaak leuke gesprekken met kopers. Sterker nog, ik vond verkopen leuk!
 
Vlak na de release had ik alle Patta Nike Air Max 1’s in mijn collectie. Waanzinnig!
 
Ondertussen werden sneakers steeds meer mainstream. Social media had een grote invloed. Hyves werd extreem populair. Een van deze Hyves-gemeenschappen was de Nike Air Max 1-groep. Hier ontmoette ik Bas. Een sneakerfanaat met een vergelijkbaar verhaal, maar aan de andere kant van het land. We bouwden een online vriendschap op. Ik had ook contact met andere enthousiastelingen. Andere sneakerfanaten kwamen veel sneller in contact met sneakercommunities. Deze gemeenschappen groeiden. Veel groter dan lokale forums of Lacebag waren. Verkopen en kopen werd nog leuker. Als ik terugdenk aan hoe ik als kind het hele land doorkruiste, bij mensen thuis belandde met veel te dure sneakers, snelle deals maakte vanuit een kofferbak, contant geld betaalde op het station… Dat is nu niet meer mogelijk. Tegenwoordig zou dat als gevaarlijk worden beschouwd.
 
Kofferbakverkoop: standaard werkwijze op het centraal station. Contante betalingen waren normaal.
 
De grote doorbraak van sneakers die mainstream werden, viel samen met de opkomst van Facebook. Zelfs de huisvrouwen verlieten Hyves voor Facebook. Wat was het grote verschil? Internationaal. Grote internationale gemeenschappen ontstonden en dat was ongekend. De Nike Air Max was in die landen veel moeilijker te krijgen. De vraag naar sneakers nam enorm toe, net als de waarde van de sneakers. Prijzen gingen twee, drie, vier keer omhoog.
 
Een sneaker evenement van vroeger, om de collectie te verminderen. Het verschil met onze stand op evenementen vandaag is waanzinnig.
 
Ik moest hier mijn voordeel mee doen. Dit was het moment om een goede prijs voor mijn sneakers te krijgen en mijn collectie enorm uit te breiden. Ik vond verkopen leuk en had al een goed netwerk. Maar verkopen via Marktplaats of sociale media had een groot nadeel: je advertenties verdwenen weer. Daarom begon ik een Blogspot, waar ik al mijn sneakers kon plaatsen en alleen de advertenties hoefde te verwijderen als ik de sneakers had verkocht. “Frankossale” was geboren.
 
Een willekeurige selectie van sneakers die op de Frankossale-blogspot stonden.
 
Dit sloeg veel harder aan dan ik me had kunnen voorstellen. Ik verkocht belachelijk veel paar Nike Air Max 1’s en kocht meteen nieuwe of ruilde ze in. Mijn collectie groeide uit tot een van de grootste in Nederland. Meer dan 1000 collectibles. Alle heilige graals die ik eerder had, had ik dubbel, soms zelfs driedubbel. Geweldig, maar ook het einde van mijn verzamelpassie. Er waren maar weinig Nike Air Max 1’s die ik nog niet in mijn bezit had. Wat nu?
 
Ik heb bijna alle Air Max 1’s in mijn handen gehad. Er zijn zoveel colorways om te verzamelen.
 
Inmiddels had ik veel ervaring opgedaan met het kopen en verkopen van sneakers. Dit werd een nieuwe hobby. Het doel was echter altijd om mijn collectie uit te breiden. Maar kon ik ook wat geld verdienen en een klantenbestand opbouwen? Een nieuwe droom werd geboren: een webshop voor de meest exclusieve sneakers. Deze nieuwe droom was een grote uitdaging. Hoe krijg je een online winkel? Waar huur je opslagruimte? Hoe werken belastingen? Hoe run je een bedrijf? Ik wilde alles tot in de puntjes professioneel geregeld hebben. Ik koos ervoor om alles zorgvuldig te overdenken voordat ik actie ondernam. Eerst studeren, dan realiseren.
 
We gingen vaak op pad om een WOMFT-foto te maken. Love ’em. Zo’n uitschieter.
 
De realisatie bestond voornamelijk uit “gewoon doen”. Een webshop kopen was te duur. Ik begon uit te zoeken hoe ik zelf een webshop kon bouwen. Ik raadpleegde de Kamer van Koophandel voor alle ins en outs van de verzamelmarkt. Elke avond las ik boeken over SEO, belastingen, internationale zaken. Uiteindelijk was ik bezig met een masteropleiding Bedrijfskunde. Hier leerde ik alles over strategie, marketing en financiën. Dit waren mijn ingrediënten om een offici ële webshop te starten.
 
We gingen vaak op pad om een WOMFT-foto te maken. Love ’em. Zo’n uitschieter.
 
Ik heb altijd een bromance-vriendschap met Bas onderhouden. Bas stond voor dezelfde keerpunt als ik. We wilden samenwerken, maar een bedrijf runnen was nog een brug te ver. Bas studeerde ook nog. We kwamen tot een constructie waarin hij sneakers kon aanbieden via Outsole via zijn eigen bedrijf. Samen vulden we de marketing in. De perfecte formule om van je hobby je werk te maken.
 
Geen sneakers werden geschaad bij het maken van deze foto.
 
Er was nog één grote uitdaging over. Hoe maak je een degelijke webshop zonder IT-kennis? Hier kwam onze held Dennis, ook bekend als Frits, in beeld. Ik ontmoette Frits op Sneakerness Amsterdam in 2014. We raakten aan de praat en kwamen op het onderwerp van het starten van een webshop. Ik liet hem mijn eerste opzet zien en hij vond het vreselijk. Heerlijk! Frits bleek iets meer te weten van webdesign dan ik… Helaas kon ik het zelf niet beter: “Dus Fritsie, als je het allemaal zo goed weet, doe het dan zelf maar”. Trouwens: wist je dat we Dennis nooit ‘Dennis’ noemen, maar Frits? Alleen zijn ouders blijven hem tegenwoordig Dennis noemen. Graag gedaan, Frits!
 
Mijn kantoor destijds. Met deze foto kondigden we de lancering van Outsole aan.
 
Je raadt het al, Frits werd onze visuele ontwerper. Samen bouwden we Outsole en hij leerde me de kneepjes van het webdesign. De online winkel was klaar. Nu de producten. We begonnen met meer dan 300 sneakers en kozen een moment om live te gaan: 01-10-2015. We bedachten een marketingplan om Outsole te promoten en groots live te gaan. En daar gingen we… Outsole werd een officiële webshop voor tweedehands verzamelbare sneakers!
 
Ons eerste evenement met Outsole. Ontmoet Dennis Wegereef, Frank Klerks en Bas Honders.
 
Bij deze lancering werd onze droom werkelijkheid. We verlegden grenzen. Op alle niveaus. Meer verkopen, meer kopen, meer producten. We breidden onze online collectie uit en hadden altijd meer dan 2000 sneakers online. We werken nu in ons eigen kantoorgebouw. We hebben een geweldig Outsole-team dat ons helpt bij evenementen. We zijn gevraagd om deel te nemen aan tientallen tijdschriften, kranten, radio- en tv-programma’s. Je eigen Videoland-aflevering. Artikel met foto’s in Playboy (hell yes!). Als sneaker specialist in RTL Boulevard. Terwijl het nog steeds voelt alsof het precies dezelfde zolderkamerhobby is als voorheen. Wat wil je nog meer? Met tienduizenden tevreden klanten hebben we echt niet veel meer te wensen. Behalve dat we van deze droom nog lang mogen genieten.
 
We vierden ons vijfjarig jubileum met dit limited edition T-shirt.
 
Bedankt voor alle liefde <3
 
Tegenwoordig bezoeken we evenementen met 600 paar Air Max 1’s. Het verplaatsen van alle paartjes is vreselijk, maar dit is de mooiste manier om in fysiek contact te blijven met de community.
×

Winkelafspraak maken of vragen over producten? Laat het weten en we reageren binnen een paar uur.

×