Sneakers verkopen om weer nieuwe te kunnen kopen

Metro | By Noelia Romero Cabrera | 2 June 2017

Op Sneakerness kunnen ook particuliere verkopers een eigen stand krijgen om hun sneakercollectie aan de man te brengen. Metro spreekt met drie verkopers.

FRANK KLERKS (OUTSOLE)

Outsole is de plek waar je terecht kunt als je op zoek bent naar vintage schoenen, collector’s items en de zeldzame exemplaren van sneakers. Outsole is gespecialiseerd in Nike Air Max-sneakers. Frank Klerks (25 jaar) is de eigenaar en oprichter van Outsole.

Hoe ben je begonnen met Outsole?

Ik begon toen ik een jaar of vijftien was met verzamelen. Ik werkte toen ook in een bakkerij, daar verdiende ik gewoon goed, maar al mijn geld ging toen naar sneakers. Mijn moeder vroeg zich wel af waar ik mee bezig was af en toe. Elke dag kwam er wel een pakketje binnen. Ik heb zelfs een keer 3000 euro van haar geleend, haar beloofd dat ik het terug zou betalen, om zo een collectie op te kunnen koppen. De volgende dag had ze haar geld al terug. Als ik toen een verzameling opkocht, betaalde ik soms niet meer dan twee tientjes per paar. Het was toen nog helemaal niet zo hip. Schoenen waren toen veel minder duur: 180 of 200 euro was heel veel geld. Zo kon je heel goedkoop je verzameling regelen en op die manier bouwde ik een aardige collectie op, met op den duur tussen de 200 en 300 paren sneakers. Ik moest toen wel gaan verkopen, want je moet het wel kunnen blijven bekostigen. Ik was toen aangesloten bij diverse communities. Groepen op hyves waren dat toen nog. In 2010 ben ik daarnaast begonnen met blogspot, toen heb ik al honderden sneakers verkocht, maar bleef er ook sneakers voor terugkopen. Ik had op een gegeven moment een kleine 1500 paar sneakers in mijn collectie. Dat is een aardige waarde die dat vertegenwoordigt. Met de globalisering van de sneakermarkt, is dat enorm gegroeid. De verkoop was toen ook al heel aantrekkelijk. Dan praat ik niet over gigantische winst, het ging om een tientje of twee. Het ging mij ook niet om de winst. Zoals het toen was, is niet te vergelijken met hoe het nu is. Dat was een heel andere markt, een heel andere tijd, maar ik liep al heel lang met het idee om daaromheen een bedrijf te starten. Ik wilde sneakers verkopen op een verantwoorde en nette manier.

Wat maakt Outsole zo bijzonder?

Een gloednieuwe, hippe sneaker kopen lukt nu bijna niet meer: de meeste mensen die deze nu kopen, verkopen ze bijna direct weer door. Daar wil ik niet aan mee doen. Zodra er een release is, krijgen we er altijd vragen over, maar daar houden we ons niet echt mee bezig. Wij focussen ons op de oudere, zeldzamere sneakers. We hebben echt een nichemarkt binnen de sneakers. Ik vind die sneakers die iedereen wil hebben en leuk vindt niet interessant of belangrijk. Ik vind het veel toffer om de meest exclusieve schoenen op te sporen en die te verkopen aan de liefhebbers. Er kwam eens een oudere koper die helemaal niks meer had met sneakers, ook niet geïnteresseerd was verder, maar hij was op zoek naar een nostalgisch paar: zijn eerste en enige sneaker uit zijn jeugdjaren. Die moest en zou hij wel hebben. Dat vind ik geweldig, daar haal ik mijn energie uit. Dat zijn de sneakers waar je het elke keer om doet. Dat is waarin we ons onderscheiden op de markt, daarin zijn we anders dan de gemiddelde verkoper. Onze missie is om liefhebbers van sneakers te voorzien van collectors items uit het verleden. Dat ene paar dat ontbreekt in je collectie, dat je dat dan kan vinden, dat geeft voldoening, en dat kan ik voor je regelen.

Wat brengt de toekomst?

Ik vind het geweldig om dit erbij te doen. Ik heb ook een normale baan, ik ben manager ICT in de zorg en ik heb de dubbele baan niet per se nodig. Het is tweeledig wat ik doe. Ik doe aan verzamelen, maar tegelijkertijd ben ik ook ondernemer. Ik maak denk ik zo’n honderd uur per week. Alles bij elkaar is het een soort fulltime hobby. Mijn vriendin wordt er knettergek van. We krijgen elke dag pakketjes van over de hele wereld. Meestal worden die bij mijn buren bezorgd, want ik ben overdag nooit thuis en vervolgens rijd ik die naar mijn opslag. De bedoeling is om de positie in de markt vast te houden en groter te worden, maar het doel is niet om uiteindelijk mijn bedrijf te verkopen en zo rijk te worden. Misschien als iemand er een miljoen voor neer wil leggen, maar dan nog. En ja: je kunt ervan leven, maar dat is voor mij niet de reden om het te doen. Ik kan echt niet stilzitten. Als ik dit niet meer heb, zou ik weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Dat doe ik niet, daar vind ik het veel te leuk voor.

 

MICHIEL VAN DAM (DUTCH DEADSTOCK)

Dutch Deadstock is de place to be als je op zoek bent naar unieke, elders uitverkochte of anderszins zeldzame producten van onder meer topmerk Supreme. Michiel van Dam is de eigenaar. Hij runt tevens een winkel als franchiser.

Het Supreme X stone island anorak is Michiels meest waardevolle item

Hoe ben je begonnen met Dutch Deadstock?

Ik ben gek op sneakers en op leuke kleding. Ik ben Supreme zes jaar geleden ongeveer gaan dragen. Toen was het iets wat je nog helemaal niet in Europa kon krijgen. De enige manier was om mensen die naar Amerika gingen te vragen of ze een petje of een trui wilden meenemen. Webshops waren er toen ook nog niet. Het was best moeilijk om aan die spullen te komen, meer nog dan nu. Ik wist dat er handel in zat en bovendien: ik wilde zelf ook verzamelen, dus ik moest wel, om die collectie te bekostigen. Nu is de hype zover dat er ook jongetjes van twaalf in rondlopen en er in de winkel naar vragen. Er is ook heel veel nepspul op de markt. Supreme is nog steeds limited, de prijs is ook nog wel een dingetje. Het is toegankelijker, makkelijker verkrijgbaar, mar het is nog wel duur.

Waarom heb je gekozen voor Supreme?

Supreme is een vet merk. Het leukst dat ik heb is een patchworkoutfit. Dat is een outfitje met een broek en anorak. Mensen denken dat ik een zwerver ben, zeggen ook wel eens dat ik er zo uitzie, terwijl ik dan kleding aan heb die zo’n 1000 euro waard is. Het is zo moeilijk om aan die kleding te komen, de resell-waarde ervan is ontzettend hoog. Ik was er driekwart jaar mee bezig om het te verzamelen. En dan zeggen mensen dat je er uit ziet als een zwerver. Dat is heerlijk toch? Ik moet er altijd wel om lachen. Als er iets is waar ik eigenlijk niet tegen kan, zijn het mensen die dan zeggen: ‘hé, leuk, dat outfitje heb ik ook’. Ik wil iets unieks en dat kan met Supreme.

Wat maakt Dutch Deadstock zo bijzonder?

Behalve sneakers, verkoop ik ook kleding van Supreme. Sinds een jaartje is er een winkel van in Parijs, maar het gebeurt ook nu nog vaak genoeg dat er daar 3000 mensen voor in de rij staan. Er zijn ook mensen die een dag of langer van tevoren voor de winkel slapen om de nieuwste schoenen te kopen. Mensen weten dat het vet gelimiteerd is. Daarom kunnen liefhebbers kunnen ook bij mij, Dutch Deadstock, terecht. Ik hanteer redelijk fatsoenlijke prijzen. Sommigen rekenen absurde bedragen. En ja: er zijn items waar mensen de hoofdprijs voor betalen, maar ik verkoop ook in de goedkopere segmenten. De naam van mijn bedrijf is Dutch Deadstock. Deadstock staat voor producten die stijf uitverkocht zijn in de winkels, maar wel nieuw via andere manieren, zoals via mij, geleverd kunnen worden. En Dutch: ja, ik ben toch een Nederlandse jongen.

Wat brengt de toekomst?

Ik wil lekker met allerlei evenementen verder. Ik sta op evenementen als Sneakerness eigenlijk gewoon voor mijn hobby, niet eens per se om er geld te verdienen. En ja: het is knetterveel werk, zo’n evenement voorbereiden, maar op het event zelf ben ik relaxed. Het is zo gezellig met al die gasten en sneakerliefhebbers daar. En ik kan er mijn eigen verzameling uitbreiden. Ik ben soms blijer als ik op Sneakerness een Supremetrui kan ruilen die ik nog niet had dan wanneer ik schoenen voor veel geld kan verkopen.

 

BABETTE BROEREN (CUSTOMS BY BB)

Customs by BB is een jong familiebedrijf, gericht op het speciaal en uniek customizen van sneakers: elke schoen van Customs by BB is anders en kan geheel naar eigen wens gemaakt worden. Daarnaast kun je er ook alle benodigdheden zoals verf en veters kopen om je eigen sneakers, tassen en mode-accessoires te customizen. Babette Broeren (22 jaar) is de bedenker.

Hoe ben je begonnen met Customs by BB?

Als tiener kwam ik niet zo snel aan een baantje. Ik wilde iets creatiefs doen en tegelijkertijd geld verdienen. Ik begon met m’n vijftiende met het verkopen van portretten die ik had geschilderd. In het begin vroeg ik nog niet zoveel, alles erbij was mooi meegenomen, maar uiteindelijk kon ik steeds meer gaan vragen voor mijn doeken. Tegelijkertijd was ik druk met het verzamelen van sneakers. Ik kwam vaak heel gave schoenen tegen en die waren dus meestal zelf gemaakt. Ik heb toen zelf een oud paar schoenen opgeknapt en het filmpje dat ik daarvan heb gemaakt is inmiddels al meer dan 100.000 keer bekeken. Mensen vonden het zo leuk dat ik dat was gaan doen, ik kreeg heel veel positieve reacties en mensen die wilden weten hoe ik dat deed en of ik het ook voor hen wilde doen. Ik had niet meteen de intentie om er een bedrijfje van te maken, maar het liep zo goed! Toen ik het steeds drukker kreeg met bestellingen, is mijn familie gaan meehelpen. Ieder heeft z’n eigen taak.

Wat maakt Customs by BB zo bijzonder?

Mensen komen vaak bij ons met wel een idee van wat ze willen, maar wij bedenken meestal hoe dat dan zou moeten worden uitgevoerd. We maken trouwschoenen, we hebben ook wel eens verzoekjes gehad voor Feyenoord-schoenen of juist Ajax-schoenen. We hebben ook schoenen ontworpen voor Hardwell en Armin van Buuren. We hebben ook verzoeken gehad vanaf de Olympische Spelen: van atleten of mensen die erheen gingen die een mooi aandenken wilden. Een van de projecten waar ik het meest trots op ben was een paar sneakers dat ik had gekregen voor een veiling. Ze waren grijswit en de zool was rood. Ik had eerst geen idee wat ik ermee wilde, het was niet een schoen die ik zelf zou kiezen. Uiteindelijk heb ik er een bloemenmotief op gezet. Ik vond ze zo mooi en goed gelukt dat ik ze uiteindelijk ook voor mezelf heb gemaakt en ze zelf draag. Ik heb ook een paar sneakers gemaakt voor een sneakerfreak die ik zelf goed ken. Hij wilde dat de twee schoenen elk een kind van hem symboliseerden door middel van Japanse tekens. Ik heb dus hun sterrenbeelden erin verwerkt en verder nog allerlei symbolen die naar hen verwezen. Er is veel afgebeeld in die schoenen, zonder dat je dat per se direct op het eerste gezicht zou zien. Hij was er zo blij mee, dat is altijd mooi. Ik heb ook wel eens heel gekke ideeën die ik dan gewoon doe: ik heb een keer een schoen gemaakt met een piratenthema: op de schoen stond een schatkaart en een piratenvlag en zijn verkocht in een houten schatkist boordevol gouden chocolademunten. We blijven nieuwe concepten bedenken. Het gaat om meer dan alleen de schoenen alleen.

Wat brengt de toekomst?

Ik ben nu aan het afstuderen, dus over een paar weken kan ik hier fulltime mee aan de slag. Het komende halfjaar heb ik heel veel tijd om echt te gaan groeien, maar het customizen van de sneakers is wel handwerk, op een gegeven moment kunnen we simpelweg niet meer produceren. We willen ons ook meer op de High-End sneakers gaan richten, we merken dat de duurdere sneakers heel populair zijn in het buitenland. Daarom gaan we nu ook wat andere modellen aanbieden van de Nike Air Max. We hebben grote plannen, maar laten we eerst maar de website internationaal maken. Vanuit het buitenland bestellen is nu nog lastig. Als dat helemaal staat, wil ik gaan kijken of we onze eigen schoenenlijn kunnen ontwikkelen. Het is een droom van me om echt een eigen schoen te gaan ontwerpen en realiseren. Misschien gaan we ook wel workshops doen, waar mensen kunnen leren hoe ze hun eigen sneakers kunnen customizen, wie weet. Belangstelling is er in ieder geval genoeg!

×

Make a shopping appointment or questions about products? Let us know and we will answer you within a few hours.

×