Binnenlopen met sneakers

De Telegraaf | Marlou Visser | 28 juli 2019

Sportschoenen trek je niet meer aan, je verkoopt ze. Een nieuwe trend onder jongeren maakt vakken vullen in de vakantie overbodig. Stinkend rijk worden de tieners ervan. Maar dan zonder zweetvoeten.

Deze week werd het allerduurste paar sneakers ooit geveild. Maar liefst 437 duizend dollar (ruim 392 duizend euro) brachten de schoenen op die door Nike-oprichter Bill Bowerman zelf in elkaar zijn genaaid. Tonnen voor schoenen zijn uitzonderlijk, maar duizenden euro’s helemaal niet meer.

„Mijn sneakers maken meer winst dan mijn aandelen”, vertelt verzamelaar Hans. We mogen best foto’s komen maken van zijn verzameling, als we maar niet bekendmaken waar die zich bevindt. Net als andere hardcore sneakerverzamelaars beschermt hij zijn collectie alsof het om diamanten gaat. Niet vreemd, want een beetje schoenenverzameling is zo tienduizenden euro’s waard.

Doorverkoop

Sneakers worden steeds populairder, en dat betekent dat sommige limited editions in rap tempo meer waard worden. Daar zijn de echte liefhebbers niet per se blij mee. „Er zijn steeds meer jongens die doorhebben dat ze met een paar schoenen net zo veel kunnen verdienen als in een hele maand vakken vullen bij de Albert Heijn”, zegt verzamelaar en webshopeigenaar Frank Klerks (27).

Vooral Nike voedt de verzamelwoede door steeds kleine oplages van populaire schoenen uit te brengen, liefst in samenwerking met een artiest of kunstenaar. De schoenen worden doorgaans via de app verkocht: je kunt je dan inschrijven en het recht om te schoenen te kopen ’winnen’. En winnen doe je: terwijl de schoenen voor 140 tot 160 euro over de toonbank gaan, is de doorverkoopwaarde na een paar dagen al 300 tot 400 euro.

Vwo-scholier Levi van Rijn (16) is zo’n slimme doorverkoper. Hij vond de Yeezy’s, Adidasschoenen ontworpen door rapper Kanye West, zo vet dat hij een uitverkocht paar via via aanschafte voor 80 euro bovenop de winkelprijs. Dit zette hem aan het denken. „Toen heb ik superveel informatie verzameld via Instagram, YouTube en internet en ben ik zelf gaan kopen en verkopen.”

Van Rijn kan soms via een vriend in Amerika aan exclusieve paren komen. Hij verkoopt de schoenen online en maakt gemiddeld 120 tot 160 euro winst op een paar. „Ik heb het afgelopen jaar zo’n twintig paar schoenen verkocht. Dat verdient lekkerder dan mijn bijbaantje in de supermarkt. Sommige sneakers verzamel ik, omdat ik verwacht dat ze in waarde gaan stijgen.”

Aziatische maten

Vooral Aziaten zijn bereid diep in de buidel te tasten voor sneakers. Dat is niet zo gek, zegt Kiwan Leung (49), verzamelaar van het eerste uur en eigenaar van een van de grootste webshops in exclusieve sneakers. „Hoewel de schoenen in Azië worden gemaakt, is er daar ook heel veel nep op de markt. Of schoenen die in de fabriek zijn afgekeurd. De echte liefhebber wil dat niet. Daarom kopen ze in Europa. De schoenmaten die in Azië het meest gangbaar zijn, 40 tot 43, zijn daarom ook het meeste waard.”

Dat doorverkopen is een vloek en een zegen, zegt Daan de Greef (30), eigenaar van sneakerwinkel Baskèts in de Amsterdamse Jordaan. „Ik zie hier in de winkel twee groepen: echte liefhebbers en slimme doorverkopers. Soms wordt een nieuwe schoen ouderwets first come, first serve verkocht. Dan liggen liefhebbers twee nachten voor de deur. Erg leuk voor de winkel, maar wat minder voor de buren. Loting via internet komt ook veel voor. Dan mag je de schoenen in alle rust komen ophalen.”

Zelf draagt de winkeleigenaar al zijn 170 paren sneakers. „Qua investering is dat niet slim nee, maar ik vind de schoenen gewoon nice en wil ze dragen. Heel soms koop ik twee paar, een om te dragen en één om te bewaren. Maar vaak trek ik dan dat tweede paar ook aan omdat de eerste al zijn afgetrapt.”

Nestor

„Vroeger moest je echt moeite doen voor een paar schoenen”, herinnert Leung zich. „Ik kwam voor mijn werk als artiestenmanager vaak in Amerika, dan nam ik sneakers mee voor anderen. Zo is het begonnen.” Inmiddels is hij een soort nestor voor de verzamelaars. „Veel jongens stoppen omdat ze settelen, een huis willen kopen en zich dan die dure collectie niet meer kunnen veroorloven. Of omdat hun vriendin het niet ziet zitten”, lacht hij. „Dan kun je twee dingen doen: de collectie verkopen of geld verdienen met doorverkoop.”

Leung heeft een webshop, Approved Sneakers. „Ik vind online kopen niet zo spannend. Waar ik echt van geniet, is dat ik bijvoorbeeld eens op een vlooienmarkt een paar Jordan 1 Chicago Bulls op de kop tikte voor twee tientjes. Die zijn 1500 euro waard. Maar je hebt wel een netwerk en een reputatie nodig om ze te kunnen verkopen.”

Ook Klerks zou van zijn in de Nike Air Max gespecialiseerde webshop Outsole kunnen leven, maar wil dat niet. „Een webshop runnen is niet het spannendste werk ter wereld. Ik ben dus ook nog operations manager bij een IT-bedrijf.” Hij begon als verzamelaar, toen hij zo’n 300 paar had, ging hij verkopen. „Het is een kick om de grails, zo noemen we gewilde schoenen, bij liefhebbers te krijgen.”

Speciale releases van Nike zijn eigenlijk al meer dan dertig jaar populair, verder zijn er wisselende ’hypeschoenen’, zoals de verzamelaars ze een beetje afkeurend noemen. Momenteel zijn de Yeezy’s van Kanye West dus erg in. „Maar op hypeschoenen kun je ook behoorlijk verlies maken”, waarschuwt Klerks.

Prototypes

De aller-, allerduurste ter wereld zijn de Air Max’en die kunstenaar Piet Parra in 2005 voor Nike ontwierp. „Hij maakte de Albert Heijn, in de huiskleuren blauw en oranje. Maar Albert Heijn ging in die periode over op een nieuwe huisstijl zonder oranje. Zij staken een stokje voor de release van de schoen. Meer dan de 24 prototypes zijn er nooit gemaakt. Die zijn nu zo’n 15.000 euro waard”, vertelt Leung, die dat ook te gortig vindt. „Ben je gek, 15.000 euro! Daar kun je een auto voor kopen!”

Nathalie: ’Mijn vriend wordt gek van mijn sneakerhobby’

De wereld van sneakerverzamelaars is een beetje een mannenbolwerk. Maar ook Nathalie Westerveld (23) bezit zo’n 55 paar. „Ik hou van mijn sneakers en verzorg ze ook goed. Maar ik heb ze wel echt om te dragen, niet om door te verkopen.”

De studente fotografie had vier jaar lang een bijbaan bij schoenenwinkel Footlocker. „Dat wakkerde de verslaving wel aan. Ik ben niet per se van de hele exclusieve sneakers, maar als er leuke kleuren uitkwamen wilde ik ze wel graag hebben. Als medewerkers kregen we ook flinke korting, dat helpt ook.”

Ze maakte wel eens mee dat verzamelaars voor de winkel kampeerden om een bepaald paar schoenen te kopen. „Dat zou ik niet doen. Ook ga ik niet drie of vier keer de winkelwaarde betalen. Al snap ik het wel, als je ze echt wilt hebben.”

Zelf heeft ze dat gevoel maar een paar keer gehad. „Toen de Nike Thea Joli’s uitkwamen ben ik wel naar de winkel gerend, die moest ik hebben. Ze zijn heel bijzonder, van leer met gaatjes. Ook heb ik nog een ander favoriet paar, de Lunar Elite Ski-Hi’s, die hebben een soort hak. Mijn favoriete paren gaan nooit weg. Mijn vriend wordt trouwens gek van mijn sneakerhobby. Hij heeft zelf maar een of twee paar”, lacht ze.

 

Klik hier voor het originele artikel

×

Winkelafspraak maken of vragen over producten? Laat het weten en we reageren binnen een paar uur.

×