Alle Nike Air Max 1 & 90 Hyperstrikes en Friends & Family releases

Wat zijn de duurste Nike Air Max 1 en Nike Air Max 90 sneakers? Wat zijn de zeldzaamste Nike Air Max sneakers? Dit zijn typische vragen die door het hoofd van een sneakerhead gaan. En vooral, dit zijn de meest fascinerende details voor iedereen die het sneaker spel niet begrijpt. Met deze vragen praat je vooral over de Hyperstrikes. Hyperstrikes zijn de meest exclusieve sneakers die bestaan. Deze worden nooit in winkels verkocht, maar alleen gegeven aan vrienden en familie van de ontwerper en Nike. Na 2008 werden er geen Hyperstrikes meer gelanceerd, maar Friends & Family releases namen hun plaats in. Tegenwoordig is het aantal F&F paartjes groter, maar je kunt ze nog steeds niet zomaar kopen. Het grote verschil is dat tegenwoordig sneakers niet alleen aan vrienden en familie worden vergeven, maar ook aan influencers (helaas). In deze blog werken we de volledige lijst uit van alle Air Max 1 en 90 Hyperstrikes en Friends & Family releases.

Overigens zijn we bij Outsole de grootste lucky bastards ter wereld. De meeste sneakers die in deze blog worden genoemd, zijn onderdeel geweest van onze collecties. Toch blijft het voor ons speciaal en soms onwerkelijk om met dit soort geweldige sneakers te werken. Daarom is deze blog met veel liefde geschreven!

Nike Air Max 1 HUF San Francisco Hyperstrike (2004)

Deze samenwerking tussen Nike en HUF is legendarisch. Dit was de eerste Air Max Hyperstrike van Nike. In 2004 bracht Nike samen met HUF een reguliere release uit. De allereerste samenwerking met HUF en daarmee de inmiddels overleden Keith Hufnagel (R.I.P.). Vanzelfsprekend: dit is de Nike Air Max 1 HUF. Vanuit marketingperspectief moest deze sneaker als een gek verkopen. Nike bedacht een nieuwe manier om deze release te hypen, namelijk met een Hyperstrike-versie van het paar die zou worden uitgebracht. Deze Hyperstrike zou alleen aan vrienden en familie worden gegeven: precies 24 paartjes.

De kleurstelling van dit paar bestaat uit Anthracite, Dark Apple en Medium. De HUF Hyperstrike onderscheidt zich van de normale release door de gestikte skyline van San Francisco op de achterkant van de sneaker. Verder is het paar identiek aan de normale release. Deze Hyperstrike is qua uiterlijk niet zo bijzonder, maar het is een praktisch onvindbare sneaker. Dit maakt dit paar een van de meest waardevolle Hyperstrikes!

Doorverkoopprijs: € 4.000 – € 8.000 (normale release: € 200 – € 350)

Nike Air Max 90 DQM Bacon Hyperstrike (2004)

In 2004 werd Dave Ortiz gevraagd om een Nike Air Max 90 te ontwerpen. Hij bezat toen de sneakerboetiek Dave’s Quality Meats (DQM). Hij wilde een comfortabele sneaker, dus deze sneakers moesten en zouden de Nike Air Max 90 worden. Uiteindelijk was er maar één optie voor het ontwerp: bacon. Hiervoor gebruikte hij de kleuren beige (symbool voor het vet), teer rood (dit staat voor het spek) en donkerbruin als finishing touch. Deze Hyperstrike valt op door het DQM-tonglabel, het kippenpootje (Dave’s graffititag) op de binnenzool en de slijtageplekken op de neus. Deze slijtageplekken moeten de droge plekken voorstellen die je ziet op gezouten varkensbuik. Onze mening over dit ontwerp: SICK! Slechts 48 paartjes van dit paar werden uitgebracht.

Gelukkig was de beperkte Hyperstrike niet alles. Nike bracht de DQM Bacon ook uit als een reguliere release. De Bacon uit 2004 wordt tegenwoordig aangeduid als het OG-paar, en dit paar is niet meer zo draagbaar. Gelukkig heeft Nike, omdat de Nike Air Max 90 Bacon opnieuw is uitgebracht als Retro op Air Max Day in 2021. Als je een draagbaar paar wilt dat lijkt op de originele Hyperstrike, kun je het kopen voor ongeveer € 200.

Doorverkoopprijs: € 3.000 – € 6.000 (normale release uit 2006: € 250 – € 500, retro-release ’21: € 200 – € 250)

Nike Air Max 1 Albert Heijn Hyperstrike (2005)

Vraag je je af wat de duurste Air Max 1 is? Dan is hier je antwoord: De Albert Heijn Hyperstrike heeft de titel voor de duurste Air Max 1, waardoor het de heilige graal voor sneakerheads is. Het is niet zomaar een schoen; het is een gewaardeerd juweel in het sneakerrijk. De Albert Heijn is gecreëerd door een samenwerking van Nike met Pieter Jansen, beter bekend als Piet Parra. Hij werd gevraagd om een ontwerp te leveren. Uiteindelijk zouden twee ontwerpen volgen: de Albert Heijn en de Amsterdam. De Albert Heijn was het eerste ontwerp, gebaseerd op – je raadt het nooit – de huisstijl van de Albert Heijn supermarkt. Blauw, oranje en wit. Bovendien wordt de Albert Heijn gekenmerkt met een kroon op de tong en de geborduurde Parra-handtekening op de spatlap.

Echter, het plan van Nike veranderde. Juist in deze periode veranderde de huisstijl van Albert Heijn. Het oranje verdween. Als gevolg hiervan sloeg het Albert Heijn AM1-ontwerp plotseling nergens meer op. Of dit ongelukkig was, of het puur toeval was dat Nike goed uitkwam, of dat Nike het allemaal precies zo vanuit marketingperspectief had bedacht… dat zullen we nooit weten. Het verhaal is dat de sneaker na de huisstijlverandering werd teruggeroepen en beperkt is tot 24 Hyperstrike-promo-exemplaren. Deze zijn alleen aan vrienden en familie gegeven. Naast de Albert Heijn kwam Parra met een tweede ontwerp, gebaseerd op Amsterdam. Wat zeker is, is dat Albert Heijn internationaal betekenisloos is. Amsterdam als stad heeft veel meer allure dan een willekeurige Nederlandse supermarkt. Houd er rekening mee dat het Nike-hoofdkantoor in Hilversum is gevestigd, internationaal dicht bij Amsterdam. Het verbaast ons helemaal niet dat Nike doorging met de Amsterdam, in plaats van de Albert Heijn.

Een leuk weetje: er is één exemplaar op de markt zonder handtekening. Super zeldzaam!

Doorverkoopprijs: € 8.000 – € 15.000

Nike Air Max 1 Amsterdam Hyperstrike (2005)

De Amsterdam (AMS) is Piet Parra’s tweede ontwerp. Met dit paar liet de kunstenaar uit Amsterdam zich inspireren door de Amsterdamse Wallen, in het Nederlands bekend als ‘De Wallen’. De kleurstelling bestaat uit een bruin/bordeauxkleur met lichtblauwe details. De felle kleuren zijn kenmerkend voor de neonlichten in de Wallen, gecombineerd met het bruin van de bruine cafés in die omgeving. Op de hiel van de schoen staat ‘Amsterdam is King’, gecombineerd met het wapen van Amsterdam. Op de tong vind je nog een speciaal detail: de kroon. Deze kroon vind je ook op de Albert Heijn Hyperstrike. De release van de Amsterdam heeft zeker geprofiteerd van de Albert Heijn-hype. Uiteindelijk kwamen er twee varianten van de Amsterdam op de markt. Een ‘normale’ Amsterdam is uitgebracht. Dit is een tier-zero-release, beperkt tot 250 paartjes. Je ziet dit paar het meest op de markt, maar je moet het zeker niet verwarren met de Hyperstrike.

De Hyperstrike is nooit in de winkel geweest en is alleen aan vrienden en familie van Parra gegeven. In totaal 24 paartjes. We vergeven je dat je de verschillen tussen deze twee sneakers nooit hebt opgemerkt. De Hyperstrike is bijna identiek aan de release, maar bevat één extra visueel detail. Er staat ‘Parra’ gestikt op de spatlap van de sneaker, net zoals op de Albert Heijn. Deze handtekening (in combinatie met het promo sample-maatlabel) verhoogt de waarde met duizenden euro’s.

Doorverkoopprijs: € 5.000 – 10.000 (normale release: € 1.000 – € 5.500)

Nike Air Max 1 Kidrobot Hyperstrike (2005)

In 2005 werkte Nike samen met Barneys en Kidrobot. Barneys is een bekende high-end mode-warenhuis in New York. Met de Air Max 1 Kidrobot wilde Nike zich verbinden met deze markt. Ook hier was het lanceren van een bijbehorende Hyperstrike de perfecte manier om de release maximaal uit te buiten. Er zouden dus twee versies zijn. Het paar dat bij Barneys werd verkocht, is een zwarte tier-zero-release, beperkt tot 250 paartjes. Daarnaast werd een roze Hyperstrike-paar gelanceerd, beperkt tot 48 paartjes. Deze zijn gegeven aan vrienden en familie van Barneys en Kidrobot.

De geniale ontwerpers achter de twee ontwerpen zijn Kidrobot-hoofden Paul Budnitz en Chad Phillips. De extreem opvallende ontwerpen zijn gebaseerd op de Maserati Quattroporte III Royale van Kidrobot. Eén paar zwart met gouden details en een witte tussenzool, het andere paar rood met roze en een gouden tussenzool. Beide hadden een gomzool en Kidrobot-logo op de achterste hiel. Waar de Hyperstrike weinig extra’s had, was de normale zwarte TZ-release behoorlijk volgepakt. Deze kwam in een unieke goud-roze doos, met een coole Kidrobot sleutelhanger en een set geheime binnenzolen. Paul en Chad hadden vijf verschillende Kidrobot-binnenzolen ontworpen, waarvan je er één extra in je doos kreeg. Tegenwoordig zijn er nog een paar paartjes te vinden waar deze binnenzolen nog in de ‘geheime’ verpakking zitten.

Doorverkoopprijs: € 4.000 – € 8.000 (normale release: € 1.500 – € 3.000)

Nike Air Max 90 Homegrown State Magazine Hyperstrike (2006)

In 2006 kreeg de Amsterdamse sneakerwinkel Patta de kans om samen met Nike een Air Max 90 uit te brengen. Deze sneaker werd uitgelicht in de lancering van het State Magazine. Patta’s invloed op deze sneaker is duidelijk. De Nederlandse hiphop- en streetwearcultuur is erin verwerkt. Dit verklaart de combinatie van de naam ‘Homegrown’ en ‘State Magazine’. Een prominent onderdeel van het paar is de cannabisbladstructuur die in het leer is verwerkt. Ook niet te missen zijn de ‘grasgroene’ wietkleur en het ‘oranje vlam’ Nederlandse oranje. De finishing touch is de kurken binnenzool.

Er zijn twee versies van deze sneaker gemaakt. De Hyperstrike-versie is het oranje paar met een groene voering. Of er 24 paartjes zijn of dat er 48 van zijn, is onduidelijk. In elk geval zien we ze bijna nooit voorbijkomen. Deze zijn alleen vergeven aan vrienden en familie van Patta. Dit paar bracht enorme hype voor State Magazine, Patta en de reguliere release. De oranje hyperstrike-kleur is binnenstebuiten van deze groene release met oranje voering. De normale groene Homegrown is gelukkig minder moeilijk te vinden.

Doorverkoopprijs: € 2.500 – € 8.000 (normale release: € 400 – € 1000)

Nike Air Max 90 Black History Month Hyperstrike (2006)

Deze sneaker werd uitgebracht om Black History Month (BHM) te vieren. BHM is de maand waarin alle sleutelfiguren en belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis van de Afrikaanse diaspora worden herdacht. Deze diaspora was het gevolg van de slavenhandel, vluchtelingen en emigratie. Nike besteedt het meeste aandacht aan het slavernijverleden en trekt dit ook door naar landen buiten Afrika. Deze Hyperstrike is ook op basis hiervan gemaakt.

De binnenzool toont een kaart van alle zuidelijke slavenstaten met de ondergrondse spoorwegen die daar liepen. Daarom werd deze Air Max 90 bijgenaamd ‘Underground Railroad’. Nike heeft weinig aandacht besteed aan de marketing van dit promo-exemplaar. Het is daarom niet altijd duidelijk dat dit een Hyperstrike-release is. Misschien is deze sneaker onderbelicht gebleven omdat er destijds geen AM90 BHM in de winkels verscheen. Hoewel deze AM90 bijna onmogelijk te vinden is, is de prijs daarom aantrekkelijk.

Doorverkoopprijs: € 800 – € 1.500

Nike Air Max 90 Crocodile 20th Anniversary Pack F&F (2010)

Er is zo weinig informatie beschikbaar over deze sneakers dat het voor de meesten een raadsel is waar deze Friends & Family-release vandaan komt. Gelukkig weten wij meer! Er was inderdaad een duidelijke reden om dit paar te produceren. In 2010 vierden de ’90s hun twintigste verjaardag, waarom Nike een zeer beperkt pakket uitbracht. Het pakket bestaat uit drie paartjes Air Max ’90s in drie verschillende kleurstellingen. Een crème wit, kerriebruin en deze donkerbruine versie. Alle drie de versies zijn alleen gegeven aan een paar Nike-medewerkers. Van elk paar zijn slechts een paar paartjes gemaakt. Je kunt je voorstellen dat de kans dat je deze tegenkomt erg klein is.

Doorverkoopprijs: € 500 – € 1.000

Nike Air Max 1 SP Camo Berlin F&F (2014)

In 2014 opende Nike een nieuwe Nike Store in Berlijn. Natuurlijk moest dit een speciaal evenement zijn. In deze periode bracht Nike verschillende Camo-packs uit, die ook landen zoals Frankrijk en Amerika vertegenwoordigden. Dit waren Hyperfuse-achtige sneakers, allemaal met een camouflageprint. Ook voor Duitsland was er een Nike Air Max Country Germany Pack, bestaande uit een Air 180, Air Max 1 SP en de Friends & Family Air Max 1 SP (Niet onbelangrijk: de Air Max 97 German Country Camo maakt hier geen deel van uit, deze is in 2017 uitgebracht).

Deze F&F AM1 werd gebruikt om meer aandacht te geven aan de opening van Nike Berlijn. Dit paar valt op tussen alle andere Camo’s vanwege de grote zwarte vlakken die zijn gebruikt. Zowel de tussenzool als de spatlap zijn zwart. Uiteindelijk werden 50 paartjes van deze Nike Air Max 1 SP Camo Berlin F&F weggegeven: exclusief aan inwoners van Berlijn.

Doorverkoopprijs: € 800 – € 1.500

Nike Air Max 1 Master F&F (2017)

Voor het 30-jarig jubileum van de Nike Air Max 1 moest Nike met een waanzinnige sneaker komen. Deze sneaker is de Nike Air Max 1 Master geworden. De AM1 Master, ook wel bekend als Masters of Air a.k.a. MOA, bevat de kleuren en materialen van twaalf van de meest iconische Air Max 1’s ooit. Deze twaalf sneakers zijn geselecteerd door de zogenaamde Masters of Air: de grootste Nike Air Max 1-verzamelaars, gekozen door Nike. Uiteindelijk legden zij de basis voor twee paartjes Air Max 1’s. Althans, dat is Nike’s verhaal. Natuurlijk een mythe, want de ontwerpen stonden al lang vast. Een gelimiteerde zwarte Air Max 1 Master zou worden uitgebracht op Air Max Day (26 maart) via de SNKRS-app en de witte Friends & Family-versie ervan. Uiteindelijk werden er 50 paartjes gemaakt en deze werden gegeven aan de Masters of Air en vrienden en familie. Je ziet deze bijna nooit op de markt verschijnen, bizar!

De twaalf iconische CW’s die je op deze AM1 Master ziet zijn:

1. Nike Air Max 1 OG Red
2. Nike Air Max 1 OG Blue
3. Nike Air Max 1 B Viotech x Atmos
4. Nike Air Max 1 B Safari x Atmos
5. Nike Air Max 1 Beast Pack x Atmos
6. Nike Air Max 1 Supreme Animal Pack x Atmos
7. Nike Air Max 1 Premium Grey Safari
8. Nike Air Max 1 Chlorophyll x Patta
9. Nike Air Max 1 Burgundy Cherrywood x Patta x Parra
10. Nike Air Max 1 Kiss of Death x Clot
11. Nike Air Max 1 Albert Heijn Hyperstrike x Parra
12. Nike Air Max 1 Kidrobot

Doorverkoopprijs: € 4.000 – € 8.000

Nike Air Max 1 Parra F&F (2018)

Weet je, de Parras zonder swoosh, maar met die wolken. Zo beschrijven de meesten deze fantastische F&F. Een nieuwe samenwerking tussen Piet Parra en Nike volgde in 2018, na alle bizarre successen die ze samen hebben gehad. Een nieuwe Nike Air Max 1 Parra werd uitgebracht. Deze keer een subtiele kleurstelling, gecombineerd met een veelkleurige buitenzool. Een samenwerking met Parra is altijd een succes, dat weet Nike ook. Dus waarom ook niet een Friends & Family-paar om de AM1-wereld op zijn kop te zetten? Deze F&F Parra onderscheidt zich doordat er geen swoosh is waar je die zou verwachten. In plaats daarvan werd een typisch Parra-wolkontwerp afgebeeld op leer. Voor de Air Max-liefhebbers was het even wennen en dit riep zeker de nodige weerstand op. Maar het is en blijft een Parra… uiteindelijk heeft iedereen dit paar nodig. Al was het maar vanwege de gekke waarde die de F&F vertegenwoordigt.

We vinden zowel de normale release als deze F&F fantastisch, maar als liefhebbers willen we een kritische opmerking maken. Met deze F&F heeft Nike de samenwerking met Parra volledig uitgemolken en heeft niet zijn beste kant laten zien. Deze release was niet zo beperkt, aangezien er 500 paartjes zijn uitgebracht. En we kunnen het ook niet Friends & Family noemen, gezien het aantal willekeurige influencers die deze sneaker hebben ontvangen. Hoe dan ook, het werkte. Want zowel de normale Parras als de F&F’s mogen in niemands collectie ontbreken.

Doorverkoopprijs: € 2.500 – € 3.500

Nike Air Max 1 DLX Atmos Animal Pack 2.0 F&F (2018)

Een van de meest iconische Air Max 1’s ooit, de Supreme Animal x Atmos uit 2006, kreeg een Retro in 2018. Het belangrijkste verschil met de OG Animal is dat de witte neus is vervangen door een zwarte neus. De Animal-release is nog steeds een van de bekendste en beste resultaten van de Nike en Atmos-samenwerkingen.

Tegenwoordig noemen we de versie uit 2006 de Animal 1.0 en de versie uit 2018 de 2.0. Wat niet iedereen weet, is dat er in 2018 ook een 3.0 werd uitgebracht, met enkele zeer beperkte kleurstellingen. Tegelijkertijd met deze 3.0 werd een F&F-versie van de Animal gelanceerd. Deze Animal is hetzelfde als de 2.0, maar de zwarte neus en het stukje haar bij de voering zijn vervangen door oranje haar. GEWELDIG! Het is gek dat Nike nooit veel aandacht aan dit paar heeft besteed: veel sneakerheads kennen het paar daarom helemaal niet. Hoe dan ook, deze F&F is beperkt tot 50 paartjes, gegeven aan vrienden en familie van Nike en Atmos.

Doorverkoopprijs: € 2.500 – € 5.000

Nike Air Max 1 Susan Missing Link F&F (2019)

Iedereen kent de normale ‘Call me Susan’ Nike Air Max 1’s. Haat het of houd ervan, voor sommigen een fantastische sneaker en andere sneakerheads denken dat het misschien het lelijkste paar ooit is. De speciale tussenzool speelt hierin een grote rol. Het is veel dikker dan we gewend zijn en wordt gekenmerkt door het stiksel dat erin is verwerkt. Naast de normale release is er een Friends & Family-editie uitgebracht. Deze F&F verschilt in twee details. De tong is bedekt met haar van Mr. Link. Het bont komt door de veters heen. Een opvallender verschil is de doos. De F&F Susan Missing Link wordt geleverd met een fantastische XL-schoenendoos.

Nike en LAIKA kennen elkaar van verschillende samenwerkingen. De sneakers die ze samen uitbrengen, zijn geïnspireerd op LAIKA’s favoriete films. Voor de Nike Air Max 1 Susan lieten ze zich inspireren door de film Missing Link. De AM1 Susan belichaamt het hoofdpersonage Mr. Link met zijn unieke outfit. De naam Susan komt van Mr. Link; het is zijn zelfverzonnen bijnaam. Deze sneaker bevat de kleurstelling groen, geel, wit en gebroken wit. De geruite stof lijkt op Mr. Link.

Doorverkoopprijs: € 1.000 – € 1.500

Nike Air Max 90 UNKNWN Miami 305 F&F (2020)

Deze Air Max 90 305 is uitgebracht door UNKNWN. Op een manier die ironisch is, omdat de meesten deze Friends & Family-release niet zullen kennen. Dat is niet verrassend, want er is geen normale 305 AM90 uitgebracht. Dit paar werd onaangekondigd gelanceerd in 2020 ter ere van Super Bowl 54. Dat is dope! Deze Super Bowl-editie werd uitgebreid gevierd in samenwerking met UNKNWN. Oprichters LeBron James, Jaron Kanfer en Frankie Walker Jr. wilden dit moment gebruiken om trouwe klanten van hun sneakerwinkel te bedanken. Hoe kan dat beter dan met een F&F-sneaker?

De kleurstelling van deze AM90 305 is gebaseerd op Miami. 305 staat dus voor het netnummer van Miami. Je vindt het ook op het tonglabel en de doos. Op de binnenzool vind je een bandana, wat verwijst naar het warme weer in de regio. Met deze 54e editie van de Super Bowl moesten natuurlijk 54 paartjes van de F&F worden uitgebracht. Deze werden gegeven aan willekeurig geselecteerde klanten op UNKNWN’s Wynwood-locatie. Zo hoort een F&F-release te zijn!

Doorverkoopprijs: € 500 – € 1.000

Tier Zero, Studio ID, Samples en meer

Misschien denk je dat je andere sneakers kent die op deze lijst zouden horen. Wat goed is om te weten, is dat een beperkte oplage-sneaker niet per se een Hyperstrike of Friends & Family is. Eerder werd een sneaker vaak uitgebracht als Tier Zero (ongeveer 250 paartjes) of besloot een winkel om een beperkte Studio ID uit te brengen. We hebben al verschillende ‘normale’ beperkte sneakers genoemd in deze blog. Er zijn behoorlijk wat andere sneakers die super beperkt zijn, maar geen Hyperstrike of F&F. Bijvoorbeeld de Nike Air Max 1 Patta Lucky Green, Purple Denim, Patta Parra Burgundy Cherrywood, New Blood, Arsenal, Morning Glory Powerwall, Lemonade Powerwall, BRS Powerwall, SP Maxim TZ en San Francisco ID.

De Nike Air Max 90 BRS Powerwall, Orange Blaze Powerwall, Lemonade Powerwall, Dizzee Rascal, Warhawk, Off White, Independence Day en DSM Gray Scale Pack zijn ook extreem zeldzaam, maar geen Hyperstrike. Sommige sneakers zijn zelfs beperkter dan Hyperstrikes. Dit zijn niet alleen samples, maar ook daadwerkelijke releases. Een bekend voorbeeld hiervan is de geveilde Eminem Charity Series, inclusief de Nike Air Max 1 Eminem en Nike Air Max 90 Eminem. Er zijn slechts 8 paartjes uitgebracht!