Risico’s bij het dragen van collectibles
We hebben een aanbod van meer dan 2000 paar exclusieve collectible sneakers in nieuwe en gedragen condities. Wij kopen sneakers van particulieren en verkopen deze aan particulieren. Helaas kunnen wij geen garantie bieden op de draagbaarheid van sneakers. Daar zijn we zo transparant mogelijk in. Hoe ouder de sneaker, hoe groter het risico van het dragen. Ontstaat er schade aan je sneakers bij het dragen, dan kunnen wij dat helaas niet vergoeden. We hebben met sneakerrestaurateurs een regeling getroffen om voor de scherpst mogelijke tarieven opgelopen schade professioneel te laten herstellen. Dit geldt voor schade binnen drie maanden na aankoop. Goed om te weten: ook een beschadigde sneaker behoudt waarde.

Nieuw, gedragen en niet-draagbaar
Op alle productpagina’s vind je meerdere foto’s en een conditie-omschrijving van de sneakers. Hier lees je of sneakers gedragen of nieuw zijn en of er bijzonderheden zijn. De meeste sneakers zijn gewoon draagbaar. Van enkele sneakers, meestal ouder dan 8 jaar, weten we het niet zeker. Wanneer op voorhand duidelijk is dat een sneaker niet draagbaar is of dragen een groot risico is, dan wordt dit vermeld. Ook andere schades vermelden wij zo duidelijk mogelijk. Sommige collectible sneakers zijn alleen voor display of een verzameling bedoeld. 

Wij voeren zelf geen reparaties uit. Wij zorgen ervoor dat je gekoppeld wordt aan de restaurateur. Helaas kunnen wij genoemde kosten niet gedeeltelijk of volledig vergoeden. Het dragen van sneakers is te allen tijde op eigen risico.

Advies
Twijfel je of heb je advies nodig, neem dan contact met ons op.

 

Restauraties en tarieven

1. Droge lijm: reglue
Het meest voorkomende probleem is uitgedroogde lijm. Dit zien we helaas af en toe bij sneakers ouder dan 8 jaar. Hierdoor laten delen van de zool los. Doordat de meeste kracht bij je wreef zit, laat dat deel vaak het snelst los van de midsole. Het is ook mogelijk dat alleen het lipje of bijvoorbeeld de outsole loslaat. Maak je geen zorgen. In alle gevallen ziet het er erger uit dan dat het is. De stof scheurt niet, het is de lijm die het begeeft. Dit kan worden hersteld met een reglue. Het gedeelte wordt volledig losgemaakt, waarna de oude lijm wordt verwijderd. Vervolgens wordt nieuwe flexibele lijm aangebracht. 

Kosten: € 30. Is alleen een lipje aan de voorkant losgeraakt, dan wordt dit gratis hersteld.

2. Poreuze zool: soleswap
Het kan ook voorkomen dat niet alleen de lijm droog is, maar dat de midsole zelf is uitgedroogd. Dit risico is bij sneakers jonger dan 10 jaar extreem klein. Wanneer sneakers een leeftijd van 15 jaar naderen wordt het risico groter. Het begint vaak met kleine haarscheurtjes in de zool. Bij vintage sneakers die nog nieuw in doos zijn kan het zelfs gebeuren dat de zool bij de eerste stap uit elkaar valt. Dit kan alleen worden hersteld met het vervangen van de midsole: een soleswap. Hierbij dien je zelf een donorzool (lees: vergelijkbare sneaker) aan te leveren. De restaurateur vervangt de kapotte zool met de donorzool. 

Kosten: € 95. Wil je de originele buitenzool teruggeplaatst hebben, dan kost dit € 25 extra.

3. Oude verf: repaint
Hoe vaker een sneaker gedragen is, hoe meer de verf verweert en aangetast wordt. Ook ouderdom speelt hierin een rol. Daarbij zijn er simpelweg releases waarbij de verflaag snel loslaat. In alle gevallen uit zich dit in slechte verf. Het bladdert van de zool af of de laag is dun geworden. Het herstellen van verf wordt gedaan met een repaint. Hiervoor wordt speciale flexibele verf gebruikt. Vaak wordt eerst de oude verflaag verwijderd, waarna nieuwe lagen nieuwe verf worden aangebracht. Wanneer de zool te oud is om te verven, dan moet deze met een soleswap worden vervangen. De restaurateur geeft dit op voorhand aan.

Kosten: Meestal is dit maatwerk en afhankelijk van de schade. Een standaard repaint kost €45.

 

Voorbeelden

Outsole separation

De buitenzool laat los van de tussenzool. Vaak moet de gehele buitenzool opnieuw vastgelijmd worden met een reglue

Midsole separation
De bovenkant en mudguard laten los van de tussenzool. Wanneer de tussenzool nog goed is moet de gehele tussenzool opnieuw vastgelijmd worden met een reglue.

Nose separation
De buitenzool bij de neus laat los. Meestal volstaat een simpele reglue om het lipje vast te lijmen.

Vintage air bubble
Een vergeelde en wazige air bubble weergeeft dat een tussenzool oud is en dragen zeer risicovol is.

Midsole hair cracks
Beginnende en kleine cracks in de tussenzool laten zien dat de sneaker niet meer draagbaar is. De zool moet worden vervangen met een soleswap.

Midsole cracks
Wanneer een zool uitdroogt, wordt deze poreus. Dit uit zich in een volledig gecrackte tussenzool. Een soleswap is vereist.

Paint cracks
De sneakers zijn gewoon draagbaar, maar de verflaag crackt. Opnieuw verven met een repaint is helpt tijdelijk. De verf crackt meestal opnieuw bij het dragen.

Paint chipping
Naast cracks in de verf bladert de verf ook af. Opnieuw verven met een repaint is te overwegen. Let op: bij het dragen kan verf opnieuw cracken.

Leather cracks
Het leer bladdert af door ouderdom. Een oplossing is altijd maatwerk. Onder de leerverf zit meestal stof als materiaal.

Nubuck cracks
Durabuck en nubuck ouder dan 10 jaar kan cracken. De sneakers blijven draagbaar, maar het materiaal slijt zichtbaar. Dit kan worden hersteld door volledige vervanging.

Torn heel lining
Het materiaal in de hiel is als gevolg van slijtage gescheurd. Dit kan worden hersteld door extra materiaal in de hiel te plaatsen. Hiervoor hebben wij geen regeling.

Sacked heels
Doordat op de hiel is gestaan, is het materiaal verzakt. Dit kan volledig worden hersteld door de hiel volledig open te maken. Hiervoor hebben wij geen regeling.