Waarom zijn tweedehands sneakers zoveel waard?

Wanneer we op een sneakerbeurs staan hebben we honderden Nike Air Max 1’s bij. De prijzen van deze Nike Air Max 1’s lopen flink op. Prijskaartjes van € 1.000, maar ook van € 3.000 en € 10.000 zijn voor ons niet bijzonder. Dat voor een kunstwerk soms een miljoen wordt neergelegd begrijpen we allemaal. Maar 10 ruggen voor gedragen sneakers…?! Wij helpen je om dit je onwetende buurman uit te kunnen leggen.

“Vergeet direct dat sneakers gewoon schoenen zijn. Het is kunst.”

Is het ‘duur’ of ‘veel geld’?

Veel bezoekers schrikken van deze prijzen. Een sneaker willen passen en dan ontdekken dat het paartje € 3.000 kost. Dat levert niet alleen leuke gezichten, maar ook interessante conversaties op. Want waarom zijn deze sneakers zo duur vergeleken de andere paartjes? Waarom zijn deze gedragen sneakers duurder dan sneakers in de winkel? We leggen natuurlijk met alle liefde uit waarom sneakers soms zo duur zijn. Daarbij te beginnen met dat “duur” niet het juiste woord is. Er is een verschil tussen “duur” en “veel geld”. Dat deze sneakers veel geld kosten staat buiten kijf. Maar het is het waard en verdient zich vaak zelfs terug.

De Nike Air Max 1 Kid Robot Hyperstrike. Een ondraagbaar paartje met het schamele prijskaartje van € 6.000.

Onze sneakerkerstboom, opgebouwd met exclusieve sneakers en tienduizenden euro’s waard.

Vraag versus aanbod

Net zoals kunstverzamelaars zijn er ook sneakerverzamelaars. Voor een groot aantal mensen zijn deze verzamelaars totaal onbekend en lijkt het onwerkelijk. Maar je leest het goed: verzamelaars van gedragen tweedehands zweetsneakers. Nee, het is geen fetisj, eerder een slimme investering. Voor “sneakerheads” zijn sneakers enorm waardevol. Niet alleen emotioneel, maar met name financieel. Er is niet één specifieke reden dat sneakers veel waard zijn. “Schaarste” of “Er zijn er weinig van gemaakt” is te kort door de bocht. Er zijn namelijk genoeg unieke of beperkte releases die niet veel waard zijn geworden. Natuurlijk gaat het wel om vraag versus aanbod. Alleen is in eerste instantie de vraag veel belangrijker dan het aanbod. Deze vraag wordt door verschillende factoren bepaald. In hoeverre de prijs dan stijgt, daar heeft het aanbod uiteindelijk een rol in.

 

Vraag

1. Merk en model:

Ontwerp jij zelf een sneaker, dan zal deze ongeacht het aanbod niet zomaar veel waard worden. Belangrijk is in hoeverre het om een gewaardeerd merk en model gaat. Goede voorbeelden zijn de Nike Air Max 1, Nike Air Jordan 1 en Adidas Yeezy Boost 350. Zogenoemde “high end” sneakers zijn meestal voorbestemd om waardevast te blijven of te stijgen in waarde.

2. Samenwerking met artiesten

Wie heeft de sneaker uitgebracht? Kanye West? Piet Parra? Trek je spaarpot dan maar leeg, geheid dat de sneaker direct meer waard wordt! Beroemde ontwerpers en met name bewezen ontwerpers hebben een gigantische impact op de waarde van een sneaker. In 95% van de gevallen worden deze sneakers (veel) meer waard. Lang niet iedere sneaker wordt als “collab” met een artiest uitgebracht.

3. Samenwerking met winkels

Niet alleen worden sneakers samen met artiesten ontworpen, ook worden sneakers “in collaboration” met exclusieve winkels uitgebracht. Zo doen Nike Air Max 1’s uitgebracht door Patta (Amsterdam) of Atmos (Tokyo) het praktisch altijd goed. Maar ook een Size? Exclusive kan veel waard worden. Niet iedere collab wordt veel waard. Zo zijn een aantal Footlocker Exclusives nauwelijks in waarde gestegen.

4. Colorway

Een goede kleurstelling is niet onbelangrijk. “OG” Retro releases behouden altijd hun waarde. Bijvoorbeeld de Nike Air Max 1 OG Red, OG Blue, of Nike Air Max 90 Infrared. Kleuren als roze, mint en burgundy liggen ook goed in de markt. Het is de combinatie van kleuren die de sneaker maakt, zeker wanneer exclusieve materialen worden gebruikt. Wat een goede kleurstelling is, is niet te definiëren. We zien dat kleuren die vroeger als verschrikkelijk werden ervaren, nu enorm gewild zijn. Bijvoorbeeld de Nike Air Max 1 Supreme Animal Pack in samenwerking met Atmos. En eerlijk is eerlijk, de meeste Hyperstrikes zijn zeker niet moeders mooiste.

5. Materialen

Worden er bijzondere materialen gebruikt? Dan is een sneaker vaak meer gewild. Dierenprintjes, denim en corduroy doen het bijvoorbeeld erg goed. Een sneaker die op materiaalniveau afwijkt van de standaard wil een verzamelaar al snel toevoegen aan zijn of haar verzameling.

6. Oorspronkelijke retailprijs

Onder retail wordt de prijs verstaan waarvoor sneakers initieel in de winkel worden verkocht. Retailprijzen kunnen hoger zijn dan sneakerheads gewend zijn. Soms omdat premium materialen worden gebruikt. Soms “omdat het kan”. Hoe dan ook, een hogere waarde beïnvloedt vaak direct de resellwaarde. Uiteraard zijn hier ook uitzonderingen op. De andere factoren bepalen namelijk of een hogere retailwaarde gerechtvaardigd is.

7. Hype

Dit is waar het uiteindelijk allemaal om draait. Zijn bovenstaande factoren van toepassing, dan wordt een sneaker gehypet. Hoe meer hype, hoe meer vraag. Gooit de leverancier er ook nog een bak marketing tegenaan. BOEM! Je hebt een knaller te pakken. We hebben de meest lelijke sneakers op deze manier gehypet zien worden, waarbij de uiteindelijke vraag hierdoor gigantisch werd. Goede voorbeelden hiervan zijn de Nike Air Max 1 Clot I en Nike Air Max 1 Susan Missing Link. Of je sneakers dus mooi gaat vinden door “hype”? Absoluut!

Aanbod

1. Oplage

De oplage van de release heeft een enorme impact op de waarde van de sneaker. Wanneer een release als gelimiteerde Tier Zero (TZ) of Quick Strike (QS) wordt uitgebracht wordt het moeilijker de sneakers te bemachtigen. Wanneer dit gegeven bekend is neemt de vraag vaak nog meer toe. Echter is het niet zo dat iedere zeldzame sneaker veel waard wordt. Andere factoren spelen altijd mee!

2. Releasetype

Een sneaker kan op verschillende manieren worden uitgegeven. In plaats van dat een sneaker, al dan niet gelimiteerd, in een winkel wordt verkocht, kan deze ook aangeboden worden als (online) raffle. Je moet je dan inschrijven of bijvoorbeeld iets online liken en delen. Je kan je voorstellen dat dit effect heeft op in hoeverre een sneaker gehypet wordt. Tenslotte worden sommige Friends & Family (F&F) en/of Hyperstrike (HS) releases enkel uitgegeven aan bekenden van de uitgever en ontwerper. Exclusiever wordt het niet!

3. Releasejaar

Is een sneaker oud? Dan is deze geheid moeilijker te vinden in een goede conditie. Hoe ouder de sneaker, hoe groter de kans dat de sneaker meer waard is. Tot op zekere hoogte. Na een aantal jaar (meestal 10+) wordt de kans langzaam maar zeker groter dat een sneaker fragiel wordt. In dat geval kan de waarde weer dalen.

De Nike Air Max 1 Albert Heijn Hyperstrike. Ooit verkochten wij deze sneaker voor € 1.300. Deze is nu meer dan het tienvoudige waard!

Worden mijn sneakers meer waard?

Hoe meer factoren van toepassing zijn op jouw sneakers, hoe groter de kans dat ze in waarde stijgen. Sneakers die nu al veel geld waard zijn, blijven vaak in waarde stijgen. Zekerheden zijn er helaas niet. Ook wij kunnen het niet volledig voorspellen. Zo hebben wij ooit een Nike Air Max 1 Albert Heijn Hyperstrike verkocht voor ruim € 1.000. Deze is nu meer dan het tienvoudige waard! In alle gevallen geldt: zorg goed voor je sneakers. Dan weet je zeker dat een sneaker nooit volledig waardeloos wordt.

Investeren in sneakers

Sneakers als investering kopen blijft een gok. Of de genoemde factoren van invloed zijn een sneaker, dat weet je niet zomaar. De nodige kennis en ervaring in de sneakerwereld is dan wel zo handig. Daarom ons advies: focus je in eerste instantie niet te veel op de financiële kant, maar vooral op je liefde voor sneakers. Koop sneakers die je tof vindt. Als ze dan meer waard worden, is dat lekker meegenomen. Een sneaker die jij écht gruwelijk vindt, in de vitrine of indien mogelijk aan de voet, dat maakt veel gelukkiger. Ben je langer als sneakerhead actief en weet je hoe het werkt, dan heb je meer kans dat je investering zich uitbetaalt. Zo zijn ook wij groot geworden. Ruilen, kopen en en af en toe een sneaker verkopen om je collectie weer te bekostigen. Dat is sneakers verzamelen!

 

Wist je dat: Van iedere sneaker zijn er één of meerdere samples, ook van de meest exclusieve sneakers. Samples zijn vaak meer waard. Samples zijn namelijk per definitie exclusief. Is de sample nooit gereleased, wijkt deze af van de daadwerkelijke release, of heb je de sample van een sneaker die nu al veel geld waard is? Dan heb je goud in handen!

De Nike Air Max 1 Cork Book of One Samples zijn een van de gewildste samples die er zijn. Samen met haar bruingroene ‘zusje’ zijn deze sneakers een fortuin waard.